söndag 22 september 2013

Höstens entré i år

Jag märker så tydligt att hösten gjort entré eftersom alla filtar och plädar har dragits fram ur gömmorna. Jag har påbörjat en filt utav mormorsrutor och är inne på ett par stickade pippivantar åt sonen.
Mina rutor till blivande filten. Om det blir som jag tänkt.
Exakt ett sånthär par stickade jag till söta pojken.
 Ett par babyvantar i just pippimönster har redan skickats per post till en liten söt pojke, som jag är gudmor till. Och i tankarna virvlar ett par pippisockor. Tänkte att jag tar modell av den händige linda som klarar av allt med stickor och garn.
Och färgskalan dansar självklart där i höstiga och varma färger. Värmeljus och eld i spisen är även de säkra tecken på att de kalla dagarna och kvällarna är här.

 Inte bara inomhus är tecknen tydliga på höst utan även ute finns många saker som visar att sensommaren nu är slut och att hösten klampar in men stora steg. Ute virvlar färggranna löv hit och dit. Många räfsar vartefter de gula löven dalat ner och vissa ( som vi) låter dem lysa färgglatt på vår okippta gräsmatta.  Gräset börjar vara långt då ingen längre klipper det, då det hela tiden är så fuktigt.  Till och med katten, som under sommaren hellre varit ute än inne, gillar att kura ihop sej på en av filtarna som ligger framme.
Dotterns färggranna fynd. Hittas enbart under hösten.
Mina joggingturer blir bara färre och färre medans handarbetet tar större utrymme under fritiden, liksom bakandet. Står så gärna i köket och bakar och det senaste är mockarutor. Så enkla i sej och så goda. Man kan lätt trycka i sej flera utan att tänka på saken desto mera.
Och nu har jag in the making en gröt - risgrynsgröt.
Snacka om att skynda till vintertider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar