måndag 2 december 2013

När man planerat en sak men i slutändan gör nåt helt annat

När jag trodde att jag hade flyt i handarbetet så stannade allt av. Så både stickning och virkning har lämnat helt åt sidan för läsning av böcker. (Har fortfarande 3 par vantar i väntande läge, en poncho och ja dendära mormorsrutefilten. Å sen några...julklappar, om de nu hinner nå mera till det. Sockorna har jag lyckats med och de är helt representativa!)

Försök på vantar åt mej själv. Första vanten inte ännu heller klar.
Var till biblioteket med barnen för någon vecka sedan och hittade 3 böcker åt mej själv, bara ifall läslusten skulle komma tillbaka. Läslusten hade jag senast i slutet av sommaren detta år, och då sträcklästa jag några böcker. Men sedan tog det stopp och det har varit så mycket annat att fundera på nu på sistone, med lillajul och julfest funderingar och annat smått och gott.
Men nu, dessa som jag nappade hem till låns, vartenda en av dem var precis sånt som bara kopplar av. Fiktiva filurer och en salig röra av allt.

En av dem var Sara Jungerstens lika delar liv och luft och den svepte mej med storm. Allt annat lämnade åt sidan, boken blev prioritet ett på fritiden som gavs. Även nätterna blev aningen kortare. Men det lästes snabbt och med stort intresse.
Den andra var av Kristin Hannah, ett perfekt stycke för att tömma hjärnan. Den har jag råkat föreviga till och med på bild.

Och tredje var Marian Keyes, en förtjusande man, och jag måste säga att det var skönt att falla in i böcker som jag gjorde med alla dessa 3. Varje gång jag öppnade en bok glömde jag bort tid och rum och levde mej in i bokens värld. Är onåbar och hör eller ser inget av den verkliga världen. Det är tecken på att det är bra och avkopplande böcker.

Nu är böckerna tillbaka i bibliotekets hylla för att någon annan skall få tag på litteratur. Men har fortfarande lite läskänsla i mej. 

Skall berätta åxå om mitt försök på hälsosamma chips. Hade fått som tips att göra eget chips av sallad, med olivolja och lite kryddor som hjälpmedel. Bara att lägga i ugnen en stund och det skulle vara gudolmligt gott enligt kompisen min.

Låter bilderna tala. Ord behövs icke.
Det som var så uppstakat och självklart.

Kan ju berätta att "chipsen" råkade vara 10 minuter för länge i ungen. Sallad som det är så brändes det till den grad att de smakade bränt till stora delar. Annars var smaken helt ok på basen av kryddorna jag använde.

Lycka till om ni tänker försöka. Men jag är definitivt ingen Gordon Ramsey eller Nigella.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar