fredag 25 december 2015

Stinn, som en gris före jul

Julafton har stundat och juldagen är snart till sin ände. Tiden är en vara som inte går att förlänga eller att ta vara på i burk, för att öppna den då det skulle behövas en extra stund till. För så känner jag idag. En timme till vore riktigt nice.

Gårdagen, självaste julafton, väckte väckarklockan mej 6:05. Fy fabian. När man är dessutom ledig. Men jag gjorde det frivilligt! Hade bestämt träff med Anna-Lena och Iida dagen innan att vi skulle ta en promenad i morgontimman klockan 7  före allt stohej. Å det är helt underbart att ha såna gelikar, som vill komma ut och gå så tidigt.
Hann själv jogga i byn 1km innan vi träffades. Hade en röd fin tomteluva på och hälsade alla jag mötte med ett GOD JUL! 

Tomtenissa i morgontimman.
Med "flickorna" gick vi sisådär 8,5 km och fick ånga av oss lite innan vi skulle ställa till julen på respektive ställe. När vi sedan sade hejdå till varandra skuttade jag iväg på ca 3km till i joggfart och fortsatte min Jul hälsnings-parad.
Man får så fin och go´feelis av att ge folk ett leende på läpparna!

En irish coffee till julafton satt helt rätt..
Julen blev "tomtefri" i år. Släppte pressen att söka upp en ledig tomte och berättade åt barnen att tomten lämnat klapparna vid dörren i år.  Tror att alla män i hushållet var rätt nöjda över det. Julklapparna öppnades och både liten som stor fick många paket. Ingen blev utan i år heller!
Mätta i magen av både skinka och plommonkräm med vispgrädde. Magen den putar och julhelgen den fortsätter i ätandets tecken. Några chokladaskar och några köttbitar senare är man mer än mätt. Därav också min planering av promenader var dag under julhelgen.


Så nu ska jag fara ut och gå av mej lite av min jul-rundhet. Om jag skall ännu orka äta både RockyRoad och kycklingvingar till kvällen!

Hoppas er jul varit och fortsätter att vara underbart julig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar