söndag 29 maj 2016

Mellan hägg och syren

Maj månad är ju nog den månad som kickar igång hela sommar rulijansen. Hur jag än vrider och vänder på plätten så ser jag en försommar redan nu. Att veckorna bara susar iväg är ett faktum. Tycker att det bara består av söndagar ( lite angst för veckan som antågar) och onsdagar ( när man är mitt i och bara läääängtar till lediga dagar). Inte fredagar å måndagar som alla andra verkar ha det. Tycker jag inte mött en fredag på så herrans långa tider. Men i förrgår hade jag en riktig fredag! Äntligen!

De hjärtligaste och ljuvaste och framför allt de, som gjorde att jag stannade på mitt nuvarande jobb, hade bestämt en get together. Voi tusan, vad det var välbehövligt. Det var nästan Hasse Andersson sjunger: De va sommar, de var guld och gröna skogar!

Ett glas bubbel för bästa folket.
Vi droppade in en och en till henne som ordnade upp hela allt. Vi tog ett glas skumppa och skålade in sommaren. Vi skålade för de bästa, för oss och vår vänskap.

Det var mycket att ta igen, då vi inte träffas så ofta längre. Alla är på olika platser och en del har redan gått i pension och får bara njuta av att hålla igång hemma. Men av ljudnivån och samtalsämnena att bedöma så startade vi där vi stannade upp senast. Alltså så underbart att ha sådanna raringar i ens liv.


en bro över stenar, så vackert!


Vi ojade och beundrade väninnans nylagda trädgård. Idér för egen gårdsplan blommade upp samtidigt jag förundrades över Värdinnans gröna fingrar, som fått ett hav av tulpaner att växa på gården sin. Jag har bestämt att jag åxå ska bli en tulpan-dam.

havet av tulpaner. Älskar dessa!

Var dag förundras jag över hur vackert gröna våra björkar, för övrigt alla träd, är nu. Hur granarna fått nya skott och maskrosorna som växer allstans. Blommor som pryder husväggar, planteringslådor som börjar får grön stubbväxt, myggen och knotten som gjort come back ( inte till min glädje, men säkert fåglarnas), svalor som flyger i looper, hur luften känns fräsch. Hur vinden känns lenare och mildare. Doften av det nyklippta gräset och nässlorna i diket. Ljusa dagar och ljusa nätter. Färggranna solnedgångar. Varma morgnar.
Aaaah!!
Och säg den som inte älskar denna period av året. Tiden mellan hägg och syren. När allt är så ljuvligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar