tisdag 17 juni 2014

Vad jag borde få ut av sommaren

Jag har ju verkligen inte förstått hur snabbt veckorna egentligen går framåt. Alltså nu är det bara några dagar kvar till midsommar, då halva sommaren gått och då det blir det mörkare ( ganska långsamt men iallafall) om kvällarna. Anser att jag inte hinner ta vara på alla stunder jag skulle behöva göra!
    
Skulle behöva stiga upp jättetidigt för att få se solen stiga över trädtopparna och känna hur värmen blir starkare för varje minut. Få vara på en passlig plätt och bara se världen gå på som vanligt och jag själv skulle få vara en åskådare. Behöver en utekväll när jag sitter med ett ciderglas i handen i gott sällskap, för att inse att den underbara tiden är här nu. Skulle vilja gå ut på en sen, riktigt sen kvällspromenad eller en slöjogging se solens strålar sänka sej över horisonten.

Inget av detta är ju omöjligt. Absolut inte. Men har inte fått ett enda ting av de ovanstående avprickade på min sommarlista. Delvis för att jag nu jobbar heltid. Vilket i sej betyder att morgnarna stressar jag mej igenom, med väckning ( både mej själv och barnen) sedan snabbt, snabbt klä mej ( och dem) och fixa ett fejs åt mej själv så jag inte ser ut som en zombie( vilket nog lyser genom sminket iallafall), äta morgonmål och hitta alla saker som skall med till jobb och dagis. För att sedan köra och försöka varva ner tankarna tills man öppnar jobbets dörrar.

När man sedan kommer hem på kvällskvisten ska det kokas mat åt familjen, tvättas kläder och föras och skjutsas till olika hobbyn. De senaste två veckorna har det gällt att agera chaufför åt mina barn som varit på simskola varje vardag. Eller mathandla. Eller sköta trädgårdslandet då. Eller prioritera sömnen.

Men en sak som jag hunnit unna mej är en strandglass med min bardomsvän och hennes son. Den stunden man satt i sanden och kände sanden mellan tårna. Avslappnande och underbar STUND. Vi pratade lite ditt lite datt, tittade på båtarna, tittade på folket runtomkring. En stund. För det varade bara en stund, ca 30minuter. Men det viktigaste var att vi var där. Vi tankade våra solreserver för den kommande hösten, för midsommaren och för idag.


Men så härligt att höra vågornas kluckande mot stranden vartefter småbåtarna puttade förbi. Se att den finska sommaren har något skillt att erbjuda.Och Smulterö har ju för övrigt alltid nåt att erbjuda!

Har varken potatis eller jordgubbsplantor som jag planerat att plantera, men jag har en god feelis inför denna sommar. Tänker hålla mej positiv. Åtminstone försöka!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar