lördag 17 januari 2015

Det här trodde jag inte om mej!

Jag har verkligen överträffat mej själv. Har gjort nåt, som är för mej helt outstanding! Det jag har kommit mej för är att jag köpt skidor. Längdskidor dessutom! Och det ni, det är verkligen otippat.

Måste först berätta att jag verkligen hatar ( ok, ogillar så otroligt är mycket nära sanningen) all platt skidåkning som kommer från tv:n.
Ogillar hela sporten i sej, eftersom jag traumatiserades av den i mina tonår. Vi tvingades ( antar att det var och fortfarande är regel mer en undantag) att skida flera gånger under vintern i skolan, medan det fanns snö. På den tiden fanns det alltid snö, inga såna snöfria vintrar som kan förekomma i våra tider nu. Och nån av mina tonårsvintrar så hade jag på något konstigt vänster lyckats få stora blåsor på bägge fötters hälar och trampdynor. De var oerhört sjuka och inget hjälpte, man hamnade att vänta ut eländet. Men medan jag hade mina jädrans fötter så sjuka så tvingades jag skida av min dåvarande lärare i gymnastik, vilket resulterade i att jag undvek alla gymnastiktimmar som hade något med skidning att göra. I all fortsättning. I sån mån att jag raderat allt som har med skidor att göra från mitt liv. Tills...

Well, well. Har klarat mej i många herrans år utan att råka ut för egen skidning och har dessutom blundat genom all plattskidning på tv:n. Men plötsligt fick mina barn det konstigaste intresse: skidning. Varför de just gillar det så vet jag inte. Men har insett att det är ju bra egentligen att de gillar det. Då är man ute och hela människan är i rörelse, två flugor i ett liksom. Och bara för att jag ogillar sporten ska mina barn inte behöva tycka som jag, så jag har psykat mej själv att ge skidning en ärlig chans-igen.



I två år har jag önskat av tomten längdåkningsskidor, men tydligen har jag inte varit snäll nog att få ett par. Så nu tog jag saken i egna händer. Efter en arbetsdag gick jag med bestämda steg till en sportaffär. Kollade runt och såg väl lagom vilse ut för inom förloppet av MAX 5 minuter kom en vänlig karl och undrade om hjälp önskas. En skänk från ovan!
Jag visste ju ingenting om detta område. Har ju inte ägt ett par skidor sedan ... 15-20 år bakåt i tiden. Har stått på ett par då sonen var liten, men inte ens då nappade jag på "skid-kroken". Försäljaren berättade vad han tror skulle passa mej bäst, sade om olika vallor och bindningar och stavar och skidmodeller samt skidstilar. Jag  var mycket nöjd över betjäningen på Top Sport, för det var dit jag var.

Så nu äger jag ett par skidor, av enklaste mamma-modell. Så att jag kan umgås med mina barn även i skidspåret och förstå deras frustration då man inte kommer framåt eller bakåt.
Tyvärr såtyckte vädergudarna  att det skulle bli regn och slask och plusgrader, så har inte ännu fått prova mina skidor i spåret. Men vänta bara!

Vem vill joina i denna vintersport? Med en snigel i backarna.

OCH PS. Har inte botniaVasan i skíkte, bara så ni inte tror nåt galet. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar