lördag 30 januari 2016

Om att lyssna till podd

Jag har aldrig riktigt gillat att lyssna på podd. Ja, jag förstår att jag fäller en bomb rakt av nu. Men jag tänker vara ärlig med min åsikt-pang på. Sällan lyckas de fånga mitt intresse riktigt länge. Jag lyssnar fanatiskt några avsnitt och sedan dalar mitt intresse eller mina öron blöder och huvudet orkar bara inte hänga med. Men det har hänt något!

Min första podd jag "fastnade" för var då Nadia och Linn hade sin feminist Snakkis. Det var något jag orkade lyssna på delvis för att de var så ärliga och deras ämnen berörde ju en i allra högsta grad. När de sedan valde att sluta så slutade jag att lyssna poddar, nåjaa, jag hade inte lyssnat till många före det heller. Kände att det var det.

Men nu lyssnar jag på två stycken poddar. Och båda har kommit fram nu i höst. Vilket är huisigt bra i mina mått mätt.

En av dem är Ted&Kaj. Finlandssvenska karlar från Österbotten som lever i Helsingfors, två karlar som redan för 10 år sedan stal mitt humorhjärta, pleppo-pojkarna! Jag har skrattat med dem och jag har gråtit, men det har varit tårar av för stor skrattdos. Vilket även hände i senaste avsnittet, klicka HÄR för Humorpodden.



Andra podden jag hänger med ännu är Söndagsöppet. Två kvinnor från Svenskfinland, en från Österbotten och en från Södra Finland. Vilken mix. Det bästa med det är att de blivit mer vana i att prata i etern samt att de nu pratar mer med sin egna dialekt. Från början nybörjare båda två och de växer i sina roller.
För att lyssna på tjejerna så ska du klicka HÄR i snackis.

Men ja. Inga andra har lyckats behålla mej i sin lyssnarkrets. Knepigt. Har funderat lite på om mitt intresse bara håller sej till dessa Österbotniska poddare. Men nu undrar jag att finns de någå flera roliga poddar jag borde lyssna på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar