måndag 28 mars 2016

Våren är kommen

En skogspromenad i påskhelgen.
Jag är salig som den. Våren har äntligen, äntligen kommit hit! Jag snackar totalt om varm(are) sol, friskare vindar, fåglar som kvittar i träden, hundbajs på vägkanten, cyklister och andra motionärer kommer från sina gömmor, barn som klottrar på med smält vatten och grus samt kvistar och att kvällarna är längre och ljusare. Det är min vår som nu är här! Den tar mej med storm!

Det som kanske är mest jag i denna situation är att vi fått svänga om klockan till happy time det vill säga sommartid. Vet inte riktigt varför men det är helt klart att då sommartiden är här blir jag mer glad. Mer levande. Mer pirrig och spontan. Lite nykär blir jag varje vår. Och just precis så är jag nu.
 Ser framför mej hur trädens blad knoppas och antagligen hallucinerar jag mycket i förtid men tror att allting lever i en godare värld nu, bara för att det är sommartid. Jag vill plantera paprika, tomat och blommor. Jag vill se livet växa och bli nytt.

Jag har alltså för att känna mej duktig och skötsam skött om mina grönväxter extra bra i helgen. De är duschade och ompysslade. Vissa har till och med fått ny blomjord.  Så nu hoppas jag att det ska ge delning och att jag även lyckas hålla vissa mina blomster, ehm..narcisser i liv. Annars är det ju bara grönväxter hos mej. Paprikan är sådd och likaså tomaterna. Får se med spänning hur det tar sej!

Sedan så har jag städat. Städat ut vintern och tagit in våren. Snackar om att sätta undan skidor och skridskor, för nu är det banne i tid att dra på sej sina lenkkare och sin läderjacka eller jeansjacka! Pulkan i förrådet och spadarna undan i gömman. Dags för hopprepet att göra entre! Nu kör vi, våren är här! Jippii!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar