fredag 1 april 2016

Löpningen framskrider

Nu har jag kommit till den punkt där jag njuter av löpningen. Alltså att jag ser framemot en löprunda oavsett om den är kort eller längre och att jag kan helt frivilligt välja att faktist fara ut och springa istället för att tex. att sitta i soffan och uggla eller att stå i köket å baka.
Det trodde jag inte i februari då jag verkligen fick kämpa för att få mej ut.

Äldsta påskkärringen i farten?
Under påskhelgen, på lördagen, så var jag till och med så ivrig att jag målade prickar i mitt nylle och smetade på lite läppstift. Drog på mej en duk på huvudet och sprang i hemnejden som "storhäxa". Utan kvast, men var i farten med rätt bra å pigga ben. Lyckades komma upp till 7km på påsk löpet och inte helt skamfilad tid heller. Nu denna vecka efter påsk har nästan var kväll varit fylld av andra kvällssysselsättningar än löpnning, väldigt mycket jobbrelaterat och därav har jag varit tvungen att lämna löpskorna hemma.


Och som kroppen har skrikit efter några explosiva löppass då jag varit sittläge. Det är  verkligen häftigt hur snabbt kroppen vänjer sej vid att få motion och nästan kräver det sedan också med jämn basis! 
Men på onsdag kväll såg jag min chans att ta till en liten stund av löpning efter jobbet. Hade varit på en föreläsning som var jobbrelaterad till ett ställe ungefär 2,5km bort från där jag bor. Så jag hade packat med löpkläder i en ryggsäck. När allt var klart for jag och bytte om till mina kära nike skor, crafts löpbralla och löpjackan och väntade på att min pulsklocka skulle hitta sateliterna.

       Min sträcka var ju inte så lång, men mina ben och min kropp tackade nog för löpningen den kvällen. Jag fick rätt bra kilometerfart ( det var runt 5:35min/km) och kan bara hoppas på att det fortsätter likadant. Det allra bästa med hela kvällen var att då jag kom ut från föreläsningen och jag skulle springa iväg. Det jag såg var så himla fint. Så var tvungen att fota lite. En solnedgång som hette duga.
   
efter att jag bytt om till bekvämare outfit :)
Pink sky som bredde ut sej över viddarna. Jag njöt av det vackra runtomkring. Jag njöt av löpsteget. Och jag kände att jag hade gjort rätt val i att springa hem. Bra onsdag.


Nu idag blir det bara promenad och lugn för denna glada motionär.. För mot kvällen ska jag se om jag slår klackarna i taket eller om det bara blir en lugn kväll i goda kollegors lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar