måndag 28 juli 2014

Juli, juli, juhuuli

Det har varit stora evenemang runtomkring Österbotten senaste tiden. Förra helgen var det både Jakobstads dagars kulminering med gammeldagstorg och dansin på fredag samt lördag medans man lite mera söder över hade Botniacykling på 67 eller 106km.
Själv var jag och dottern på söndagen, 27.7, och kämpade och hejade på duktiga och framför allt stronga cyklister som orkade trampa på i en otrolig värmebölja. Våran hemma-temperatur ute visade på plus 29.


Alltså temperaturen nästsista veckan i juli har varit så mycket sommar temp det bara gått. Kvicksilvret höjs vartefter att solen stiger på himmelen och då inga moln nästan syns, så är ju värmeböljan ett faktum.
Många tycker plågsamt varmt. Visst, det är kvavt och tungt. Hellre sommar än vinter tänker jag då. Hellre  28grader på plus än minus. Det är min åsikt.
På sommaren är det åxå mycket mera aktiviteter. Uteaktiviteter.



Våra kvällar har toppats med en eller flera simturer vid en strand, med havsvatten. Älskar doften som havsvatten för med sej! Härligt kluckande av vågors skvalpande mot stranden och bryggan, roligt att se både ung som gammal ta sej ett dopp i vattnet. Och inte huttra som ett asplöv då man stiger upp.
Har lyckats bli lite brun även jag i sommar.
Tack vare juli solen.
Sex av sju dagar förra veckan spenderade vi klockan kväll vid vattnet. Inga extra flygfän som störde, inga alger som förstört stranden och passligt med människor som kommer och går. Trots att jag jobbat så har vi farit till stranden sent om kvällarna. Det är lugnare på stranden efter klockan 19, det har jag upplevt iallafall.
Vill inbilla mej att jag är lugnare efter en tur till vattnet. Tycker att barnen sover lite bättre åxå efter att man blött sej och varit i solen senare på kvällen. Kan ju dock ha fel på den punkten.



Dessutom är jag så nöjd då jag äntligen fått lite rutin på min motion igen. Jag håller mej till löpningen fortfarande, inte så fanatiskt, men ett jämnt 3ggr per vecka ungefär. Inga långlänkar hittills. Korta knyckar på ca halvtimmen eller så, för det vill vara lite tungt att springa i värmen. Klagar dock inte på värmen. För jag tänker på hur kallt det kommer att vara i november-mars och då vet jag att det är sommaren man längtar till. Det är något att förvara i en ask och kunna plocka fram då mörkret är som tyngst, som mest tryckande på människors sinne. Då ska vi minnas denna vecka, denna månad-juli. Hur fint det levererar sommar, trots en kall juni början.

Säger bara: JULI, JULI, underbara JULI. Väntar på att du ska komma åter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar