måndag 4 augusti 2014

Musik för mej

Musiken är verkligen något jag inte kan leva utan. Kanske jag nämnt det förut? Och i nuläget har jag en beat som är i mina vener och ådror nonstop. Vilket är ganska skönt egentligen, för att den har en feel good känsla för mej.
Stolen dance är min drog för tillfället. Hör jag den rinner allt negativt från mej. Jag bara smälter. Liksom blir helt salig och vill dansa. Bara njuta.

Berätta gärna om ni fastnat för någon låt på samma sätt. För jag har flera. MEN det kan gå långa tidsintervaller innan nästa kommer eller så kan det dyka upp en med detsamma.
Jag har lätt att fastna i en låt, så pass att jag varken hör eller ser min omgivning omkring mej. Under de minuter låten spelas är jag bara med i den.

Visst det kommer bra låtar här och där. Det kommer sådanna som fastnar i huvudet, utan att man vill det. Det finns sådanna som man knappt minns. De som är så dåliga att man byter kanal med det samma. Låtar man bara lätt lyssnar genom. Låtar som irriterar som en mygga då man skall sova. Sådanna som påminner om gamla goda tider och gamla "skit-tider". Och sound som sedan träffar rakt i hjärtat. På några 10 sekunder träffar ens tycke.

Har svårt att få vardagen att fungera om jag inte har på musik. Endera radio eller någon app på telefon, som spelar toner. Även på jobbet går jag och skruvar på radion bakom min arbetsplats. Ifall någon under min matpaus gått och tagit ner volymen eller stängt apparaten är jag nog kvick att knäppa igång dosan igen. För jag fungerar bättre med musik.

Sedan barnsben har vi haft på musik hemma och i bilen såsom på sommarstugan. Det hör liksom till livet.
Jag är själv inte musikaliskt begåvad. Sjunger som en kratta och har aldrig varit någon dansös. Mitt taktsinne är värdelöst. Men jag sjunker in i musiken då jag hör något jag gillar. Störtdyker.






Igår var augusti-solen som ett eldklot på skyn. En röd boll som sakta sjönk ner bland träd och skog. Färgade hela skyn i rosa och lila toner. Och även då jag fotograferade det jag såg tänkte jag i musik. Såg världen i ett finare skimmer. Hörde ljuvaste toner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar