torsdag 22 oktober 2015

Istället för en kaka så tar vi melon, som fungerar som en pumpa

Ni vet hur halloween närmar sej och vad allt det nuförtiden med för. Man ska ha hemskheter på väggarna, typ fladdermöss och lik eller skelett. Det är inte fel med en pumpa ute på trappan som lyser upp. Vart for den hederliga och gammaldags allahelgons helgen där man går till gravgården för att tända ett ljus på graven och minnas de som gått i från oss?

 Men nåväl. Tänkte spinna lite på idén som just halloween gav mej. Fast jag tycker det är rätt löjligt att skrämmas på andras bekostnad, så gillar jag iden med att pryda en karvad pumpa med ljus. Man kan ju göra den söt åxå. Men jag fick en annan idé, som kom utav just...pumpan!

Min melon.

Vi har nyligen haft ett 7-års kalas och jag ville verkligen inte ha en tårta på bordet. Varför? Alltså alla andra år jag haft en tårta har den lämnat oäten. Otacksamma gäster kan man fråga sej? Kaka är inte så huisigt uppskattat längre, inte som förr. Därav valde jag bort kakan. Och tog en lite annorlunda "trofé" på bordet. Det knasiga är att just i år så frågade flera av barnen att har vi ingen tårta? Nå nej, ingen tårta utan detta. En melontrofé. Men snabbt blev minerna lite mer uppåt då de såg den.

Kalasmelonen.
kalaskrabban.
Och det roliga i det hela är ju att barnen diggade både melonhajen med apelsinklyftor och mina äppelkrabbor! Man kan nog få barnen att äta hälsosamt på kalas bara man piffar upp det lite. Jojo, klart att jag hade massa annat gott åxå. De blev socker höga av chips, muffins och mockarutor...ja å några liter glass. Är själv dock mycket förvånad över hur bra åtgång frukterna hade. 3 krabbor blev uppätna och melonen hade inte många klyftor kvar, när barnen studsade från bordet.
Och nu efter kalaset så karvade jag ännu mer ur melonen. Tänkte kolla om min kära melon kunde pryda trappan såhär efteråt.



Melon till lykta. Går det?

Inte så fager i dagsljus, speciellt inte i regnrusk. Men ni ser, den fyller sin funktion. Så vill ni köra på en fruktigare version från pumpan så är melonen ypperlig. Vet dock inte melonens levnadslängd på trappan där ute.
Men hur coolt är det inte att det lyser rött ur munnen på den?
Och ute i mörkret lyser den kanske inte lika mycket som en halloweenpumpa, eftersom den är i bättre balans för den har bättre bottenform. Men se här nu, det gör sitt jobb riktigt bra där på våran trappa!




I mörkret min melon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar