måndag 22 augusti 2016

Höstens lastpallsarrangemang

Ni vet ju, det är inte en vanlig varm augustimånad som många andra år bjudit på. Mycket mer höstig på alla sätt. Så jag har funderat över höstplanteringar redan. Det känns som ganska givet att tänka på höst med dessa vindar och regnskurar och all ruggighet.

Så mellan skurarna var jag in till lokala blomstertjänsten och hälsade på Mikaela. Vi funderade lite tillsammans på huruvida det lönar sej att köpa sensommarblommor eller om man ska trolla fram hösten i sakta mak. Jag är så glad att Mikaela tipsade och gav mej goda råd, det är ju verkligen guldkorn för mej att få lite nys om vad och vilken växt passar och när är tiden rätt att sätta dem sina formar. För nu är jag full av höstliga idér. Sommarblommorna jag har i mina trälådor får hänga med så länge de orkar. Men de börjar se rätt färdiga ut nu. Men i den gamla, skruttiga och ack så kära lastpallen ska jag ställa till med ett höst arrangemang!

Så nu hamstrar jag allt från fina böjliga kvistar, kottar till rönnbärsklasar. Allt som är lagom höstligt. Jag har i tanken att sedan då callunas och ljung kommer till försäljning, att jag ska komplettera mitt höstalster med dem. Medan ljung brukar vara rätt lilaaktiga i sin nyans. Där har jag ännu inte bestämt att om jag ska vara traditionsenlig och bara ta ljung, eller om jag ska "festa till det" och köra en färgmix av det mest crazy-ish slaget. Vi får se!

Mitt i denna höstliga iver har jag alltså börjat traska å titta extra noga vid dikeskanter, skogsstigar och -rön. Bara för att hitta det perfekta för mitt höstliga blomster arrangemang.









Kanske blir man mer glad när man får pyssla med färg. Det hoppas jag. För det behöver vi alla. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar