lördag 24 maj 2014

Bakning på agendan

Jag har kommit över nåt recept som jag provade på härom dagen. Ett recept på chokokaka och lime-vitchoko chip cookies. Det finns ju så in i vassen många recept på olika forum på nätet, tidningar och alla häftiga böcker som kommer ut på marknaden.
Dessa tog jag ur en tant-tidning :)

Så nu berättar jag om min dag som bagare på hemmafronten.

Jag lade i både hjärta och själ och tid och rum.

Jag smälte smör (125gram) och vitchoklad ( det skulle vara en hel platta, men eftersom småmössen varit där och smakat på blev det ca 8 bitar)  i vattenång. Lät det ta lååång tid, hade plattan på låg värme och lät allt smälta till en fin sörja.


Vispade ägg(2st) och socker(1dl) så poröst jag bara kunde med min kära el-vispel och blandade i kakao(2msk) med dumlesmak då jag såg att min baknings kakao var slut.


Tillsatte mjöl(knappa decilitern) och bakpulver( just under 1tsk) och vejvade ner det försiktigt i bunken och tog fram mina fin-fina muffinformar i lila.


 Klickade passlig smetklick i varje form, tryckte in i varje muffin en liten vitchoko bit( som var storleken av 1/4 av en liten chokobit) i mitten och knuffade in dem i ugnen och satt mej ner å rullade tummarna i ca 30minuter.


När jag tagit dem ut ur ugnen som för övrigt var på 175 grader celsius, så lät jag dem svalna.


 Blandade ihop en glasyr av kaffe ( 2msk), smält smör ( 100g) och pudersocker ( ögonmåttigt, gissar 2-3dl). Vejvade tills den var jämn och fin. Slätade över varje muffin med lite glasyr och ströde över lite marianne crunch ( ögonmåttligt).
Det var en vinnande smakupplevelse.


Och nu finns ju inga muffins kvar.

Grejen var ju att jag skulle baka en kaka, men min form från ikea som har löstagbar form ville inte vara med i kakbaket. Bottnen lossnade på direkten även om den låssades vara fast i ca 10 sekunder. Direkt det kom en tyngd på mer än 50gram så föll botten bort. Så då fick jag improvisera. Vilken tur att jag älskar muffinformar och har typ alltid några i lager!



VIT-CHOKLAD CHIP COOKIE-receptet:

( hann inte ta nå bild före de slukades, jätte fräsh smak på dessa)

100gram smör el margarin
1½ dl rörsocker
1ägg
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
150gram grovt hackad vitchoko
finriver skal av 1 lime
färskpressad saft av 1 lime ( alt. 3msk )

Sätt ugnen på 175 grader . Använd en form på ca 20*20 cm stor bakform och skydda den med bakplåtspapper.
Rör ihop smör och socker fluffigt, tillsätt därefter ägget och rör om till smeten är slät.
Tillsätt vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ihop in i smeten. Och tillsätt ca hälften av den hackade chokon i. Lägg i det rivna limeskalet och blanda i limesaften. Rör till smeten är jämn.
Klicka ut hela degen i ungsformen och bre ut dej till en jämn platta.
Grädda chippen på nedre delen av ugnen i ca 18minuter, ta ut från ugnen och strö resterande delen av chokladen på plattan och lägg in i ugnen för 2-4minuter till, så att chokon hinner smälta in i ytan på chippkakan.
Låt svalan ca ½timme och skär därefter i passliga små skivor eller bitar. Själv valde jag att skiva dem avlånga i ca 4*2cm långa kex-skivor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar