onsdag 21 maj 2014

Ett behövligt regnmoln och min trädgård.

Jag gick en vända runt gården min både idag och igår för att inspektera den underbara och nya grönheten, efter måndagens regn och bullerväder.
Det var varmt och kvavt och helt underbart väder på alla sätt hela dagen, i måndast. På eftermiddagen fick jag en bultande huvudvärk och den vägrade ge med sej trots mina försök att spola bort den med både kaffekoppen och värkknappar ala apoteket.
Tänkte bara att det bådar regn.

Inte hade mitt huvud fel inte. Där en 18-tiden började hotfulla moln torna sej ovanför våran lilla byhåla. Det kom med en blåst som slet med sej pollen från björkarna. Man såg vägdamm följa vindens tag och folk som gick började går ännu raskare. Stora droppar damp ner från skyn som snabbt ersattes till småa ilskna och kalla droppar, som kom hårt ner.


Sedan kom ännu mörkare moln och blixten började närma sej. Himmelen är allt underlig och skapar så vackra färger men också så häftiga fenomen som åska och blixtar! Det brakade nog inte så långt ifrån oss och plötsligt blev alla lampor släckta, tv:n for av och datoren pep till och kyl och frys tystnade. Strömavbrott.

Det var mysigt samtidigt man känner att om det skulle vara ett längre sttrömavbrott skulle man inte klara sej så länge. Inget varmvatten, ingen spis. Kylskåpets och frysens innehåll försämras.
Man blir ganska förvånad över hur mycket elen egentligen styr. Och hur sysslolös man blir mitt i hela händelsen.

 Idag då jag då traskade efter jobbet i våran trädgård, som den husmor man är. Så såg jag hur det förändrats sedan igår på dagen.
Gräset var grönare.

Syrenen hade knoppar på sina grenar. 
 Smultronen är så vackert i blom redan efter andra sommardagen. Alltså underbart! Kan redan känna smultronens sötma på mina läppar av bara minnet.
 Harsyran kommer upp även den för att visa att nu är våren definitivt här i Österbotten och att sommaren är nära, bara ett stenkast ifrån.

Luften full av hägg. Aaaah, underbart! Björkarna susa och molnen flyter förbi. Mera regn för att släppa mitt allergiska sinne tack, om jag får välja.
Sedan gjorde jag nåt galet. Jag fick pannluggsfeelis.  Luggen har växt en bra bit efter frissabesöket var det mars(?). Nåväl, tog fram saxen en kväll och karvade till rejält. Blev helt galet snett. Så imorse tog jag saxen igen och försökte få lite mera linje i den. Men vet ni resultatet är snett iallafall, lika glad är jag för det. Hela jag är lite sned  och knasig så varför skulle inte min pannlugg få vara likadan.

Nu tänker jag mej sol och värmebölja, en badstol med mjukt underlag att sitta på. Ett glas svalkande och tröstsläckande cider eller lonkero. Med en bra polare som sällskap skulle inte sitta fel, eller vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar