torsdag 29 maj 2014

Väntar på att det skall börja växa

Vet inte när mitt intresse för trädgårdar och rabatter växte till sej. Men det har definitivt varit större fokus på det på sistone. Eller om det kanske bara är en fas man går genom. Men jag går och väntar med spänning på vad som skall börja växa till sej först. Är det morötterna eller salladen eller kanske ärtorna?

Nu i samband med Kristihimmelfärdsdag ( betyder ledig dag från jobbet), har vi fått ner några ärtrader och morotsband ner i vårt land. Där finns åxå rabarber, som grävdes ner ifjol höst och gräslök samt sallad. En början iallafall. Suktar ännu efter nypotatis och lök, men dessa ska jag försöka få ner senast om två veckor. Om inte så kanske jag köper mej en jordgubbsplanta.


Min ena blombänk förvånar mej, den som jag inte hunnit vårda. Den har redan blommor som piggar upp bland allt det där höstknåpet jag inte ännu heller lyckats få bort. Eller ööhm. Jag har satt min tid på helt andra grejer. Som min andra rabatt och trädgårdslandet och löpningen och bakningen och givetvis har jag övat med dottern att cykla utan stödhjul, vilket för övrigt går utmärkt.  

Men jag tänkte ger er bilder från gården, igen. För att det ligger i fokus just nu, åtminstone mitt fokus.
 Jag önskar att jag behållit mitt fotointresse från tidigare ( det som jag hade kring 20-års åldern). Känner nu att jag skulle så gärna vila dela nå ordentliga foton och inte bara telefonbilder, men just har jag inget annat. Äger inte ens en egen kamera längre! Så fortsätter köra med telefon tills en ändring sker på den fronten.

 Under studsmattan finner man fotbollar och vattenpistoler och sjuttons långt oklippt gräs, men hey, det gör ingenting!

 Dehär röd-orange-gula blommorna är de som pryder min oskötta blomrabatt. Visst är de fina?

Och sedan en av mina absoluta favoriter. En blomma som är så enkel men så otroligt vacker. Liljekonvaljen.
Lade ner lite ifjol i en av mina rabatter, som tidigare täcktes enbart av ormbunkar. Men nu i år får jag även vita blommor med. Se så vackra blad de har. Se hur fint det ser ut när det syns vita "pärlor".

 Men äppelträden är ju för underbara, både till lukt och för ögat. Därefter i munnen, om någon månad vill säga. Egna äppel är alltid nåt speciellt. Man behöver inte fundra vilket land de kommer ifrån eller vad de är besprutade med.



Smultronen blommar så grannt. Vissa har redan fått smultronknoppar. Och som vi väntar på de första smultornen...

Maskrosorna som täcker gräsmattan, som jag klipper med gräsklipparen. Maskroshavet till gräsmatta. Men nog är de allt söta. Medan de är gula vill säga! Men tusans jobbiga att dra upp med rot, då man ska utrota dem.


Syrenen den har kommit i blom och snart hänger en ljuvlig doft från dem på gården. Kanske man kan ta in lite av de lila i en vas..

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar