onsdag 17 september 2014

Vad läser vi i höst??

September är här och vädermässigt har det varit super, strålande solsken och varma dagar. Morgnarna har bjudit på dimma och mystik och kvällarna visat sej vara krispigare och mera kalla.
Jag har läst att många skrivit höstlistor på sina bloggar och så gott som alla har kommit fram till att det är september som gör hösten. Det tycker även jag.

Jag har nästan alla morgnar när dimman varit tät tänkt att nu skall jag knäppa nån fin halvmystisk bild och göra ett fint foto utav det. Men inte ännu heller kommit till skott.
Men det jag lyckats med så är att ha tagit fram 5 stickor och några garn-nystan. Och påbörjat årets första sockor! Det är en bedrift med tanke på hur omotiverande stickningen har känts.

Från sånt till fantasi.

Jag har just beställt några böcker, ok jag erkänner några pocketar också, från adlibris. Bästa stället att beställa från om du frågar mej. Blev inte så många denna gång, men valde med omsorg. Inget i träningsväg, inte heller i handarbetstecken! Tänkte att den sorten har jag så det räcker av ( för detta år.)
 Utan nåt helt annat. Bland annat satsade jag nu att ta vara på året 2014, året då Janssons Tove skulle ha fyllt sina jämna 100år. Jag beställde en bok som tilltalar mej både till pärmen men åxå sjävaste texten.

http://www.adlibris.com/fi/covers/M/9/12/9129687330.jpg


 Det är så fint att det egentligen är vuxenböcker, men att de sedan formats till barnböcker. För de talar ju en sanning. Om livet. Om hur det borde vara och hur det är. Precis som Astrid Lindgren så kan även Tove Jansson. Vi behöver inte gå till vårt västra grannland för att hitta fina barnsagor, även om hon var galet duktig på att skriva sina böcker hon med, svenska Astrid.

Sedan klickade jag hem en bok som hela världen förutom jag har läst. Alla har hört om den. Alla vet vad det handlar om. Alla har hört att den skall snart komma på bioduken snart. Men jag vill absolut läsa den, inte se den på bio. Jag vill göra en egen kreation på boken och figurerna som är med, i mitt eget huvud.
Jag kommer antagligen att rodna, att sucka, att längta och nästan hoppas att mitt liv också kunde ha en snudd av hemligheter som denhär boken för med sej. Och snart har jag den här. Vid mitt nattduksbord.

Femtio nyanser av honom

Vad läser ni? Vad rekomenderar ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar