lördag 27 september 2014

Efterrätten smakade bäst

Den här veckan har jag ÄNTLIGEN lyckats komma mej till Strampen. ( Ja, det är verkligen fy och skam att jag inte satt min fot eller skepnad där under detta sommarhalvår! Men får ju ta mej i kragen nästa år istället, förhoppningsvis fara dit betydligt oftare än 2014.)
En restaurang i Vasa, vid vattnet. Nära tågrälsen. Bästa platsen, om ni frågar mej. 
Stället som borde upplevas alltid sommartid. För då är stället som mest livat. Som bäst och det som beskriver Vasa sommar-terass på bästa sätt. Känslan med stället felar absolut inget nu heller, men det är ett sommarställe i mitt hjärta. Så det är så jag målar upp det.



Maten var fenomenalt god, precis som alltid. Har nog aldrig fått dåligt smakande mat där. Knäppte igen några fattiga telefonbilder.



Denhär gången var vi ett gäng på 7 kvinnor, i olika åldrar. Men oavsett om äldsta snart går i pension och jag som yngst på 30+ så är vi otroligt sammansvetsad grupp. Har alltid så mycket att berätta och gå genom när vi träffas, både jag och de andra. Alltid har någon nåt roligt att berätta. Denna gång firade vi det faktum att vi ska få en till FRU i vår grupp, så det var lite som en möhippa. Utan värre uppdrag.
Det värsta var väl att välja maträtten, ja och förrätten och efterrätten! Svåra val.


 Men jag måste berätta om min efterrätt. Jag hade hunnit tänka att om jag far dit måste jag bara få deras berömda pavlova. Men tyvärr var ju deras sommarmeny borta och den nya höstmenyn hade redan gjort entré.
 Så jag frågade vår servitris vad hon rekommenderar. Tänkte att jag tar det hon säger att är bäst och det blev: Chokladkaka med vaniljglass och hjortronsylt.

Och man skulle inte tro att det var så gott som det var. Alltså jag menar man har ju smakat på x-antal chokocakes trots det var den här så gudomligt god att nu skall alla, verkligen alla, smaka på denna som efterrätt om ni vistas vid Strampen.

Jag älskar förrätter. Och mat. Men härregud så god denhär efterrätten var. Ten points go tooooo...Strampens efterrätt.
Som för övrigt åxå är glutenfri. Glassen laktosfri ( om jag uppfattade rätt). Och hälsosam. Där finns ju blåbär med, hallon och hjortron!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar