söndag 30 november 2014

Marmorljus

Jag har en skild plats i mitt hjärta för (värme)ljus. Mitt hjärta pumpar ett extra slag varje gång jag ser ett specialljus av nåt slag. Har en liten passion för just värmeljus, av alla de slag.
Nu så har mitt hjärta smält för just marmorljus.

 De är så fenomenalt fina i bara sitt mönster, men även hur de brinner ner är en konst i sej!




Jag följer inte direkt trender, utan följer mitt eget tycke. Eller sen är jag bara en eftersläntrare av egen tidsvirvel.
Vet ju att det funnits ljus, som har marmor mönster, länge på marknaden. Men nu i år så slog det mej att hur häftigt och konstnärligt ett sånt ljus kan vara. Så nu har jag och bränner på.

Så nu i helgen så har jag verkligen väckt pyromanen i mej. Brasan brinner, alla julljus lyser i fönstren, i lyktorna flammar skenet från ljusen och på vardagsrumsbordet finns mitt nya ljus, marmorljuset.
Jag bara väntar på att det ska smälta lite för att få den häftiga effekten.

Nu har jag varit så tråkig att jag tagit en bild ur katalogen, dessutom på snedden. Jag är för lat i kväll för att få den stående . Men ni förstår min point, varför jag bara väntar på att den ska börja forma sej. Marmorljusens brinntid är till och med upp till 60 timmar så man hinner garanterat tända det några gånger. Både till morgonkaffet, eftermiddagssfikat och till kvällsglöggen! Så nästa gång jag ser någå coola färger kommer det nog några marmorpelare med mej hem igen.

Väntar på att den ska öppna sej som en blomma. Tänkt vad ljus är "hälsosamma" mot vad en hyacint kan vara. Många är så allergiska hit och dit med olika växter, men de flesta diggar ljus. Det får vara mitt bidrag för första advent.

"Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna. Det är mörkt nu men det blir ljusare igen..."






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar