söndag 9 november 2014

När jag "lånar" dotterns nystan

Jag har ju verkligen inte haft något lyckat stick-år detta 2014. Omotiverad som bara den och hittat på en massa annat. Framförallt så har jag satsat mera på löpningen och min hälsa. Har ju dock påbörjat en hel del men väldigt få saker har blivit ens halvvägs till klara. Fick dock en liten kick när dottern självmant valde ett (eget) garn i butiken, för att lära sej virkningens underbara gåva. Hon visste precis vad hon ville ha.

Hon virkade lite till en början, med sina småa barna händer. Orkade inte så intensivt, så garnet lämnade ju i min garnkorg. Och jag upptäckte att det var ju mjukt som bara den OCH dessutom värmde det skönt åxå! Mina geniknölar satte fart och jag mindes ett inlägg där Lindas lantliga hade visat ett nystickat vantpar i zebragarn åt hennes dotter och på samma bild fanns ett annat "plagg", som fångat mitt intresse. Just det tänkte jag försöka mej på!





Jag började en kväll med att kasta upp maskor på en sticka-helt på måfå. Och ångade på. Rät. Avig. Rät. Avig. Det gick ju inte snabbt, nej verkligen inte. Ska visa bilder på mitt projekt.
Och varje kväll så stickade jag lite på detta. Lade "Femtio nyanser av Grey" åt sidan, lämnade bakningen och motioneringen åt sidan och tog tag i sticksömmen.
Jag hade inget direkt mönster jag följde MEN tittade ju definitivt många gånger på bilden på Lindas blogg.
Det bästa med hela saken är ju att jag fick ha stickat det klart! Jag är så stolt och nöjd att jag fick ett plagg klart på knappa 2 veckor, och ännu bättre är det ju att dottern tog den på direkten i användning!

Här är plagget. En kauluri ( suomeksi ) pratade vi om när jag var barn. Halsskydd var ett annat. Och i dagens värld pratas om polokragen. Det är vad jag har åstadkommit med egna händer.
Min dotter med kaulurin på sej. Och stolta mamman fotar.

Nu har jag då ångan uppe och köpt mej ett par rejäla bambustickor i nr7. Så nu kör jag reflexgarns stickning för fullt. Hoppas att det kommer i lika ivrig användning, när/om den blir klar.
Det är en mössa jag försöker mej på denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar