tisdag 14 april 2015

2 dagar av vårkänsla byttes ut till snöslask

Förra helgen var ju rent av underbar, vårkänslorna spirade och flugorna började surra mot den varmaste husväggen. Nyckelpigor visade sej på gröna blad och jag fick en ny iver att påta i trädgården. Min inspiration växte och jag hittade på nya saker att fixa å arbeta med. 
Kolla den lilla söta nyckelpigan som tagit mod och vaknat till liv, mitt i vårt förfärligt grymma vårväder. Då var det varmt nu kallt, så attans.

mina fina blomlådor och lite gult för att pryda.

Inte bara min inspiration kom fram utan även karlns. Han blev snickartagen och snickrade ihop två blomlådor, bara sådär. Medan han sågade och hamrade så plockade jag upp smågrus från gräsmattan och kvistar som vårstormarna lämnat efter sej. Flyttade därefter till vårt "pääronland blandat med smått och gott". Medan jag påtade i trädgården så såg jag att min rabarber visade framväxt. Precis som ogräset till min förargelse.






Har äntligen bytt ut höstens ljung till vårens narcisser och väntar så på att få lite mera färg att pigga upp trappan med. Medan jag slängde bort den sista ljungen fick jag en idé. Hade dottern att plocka mellanstora stenar åt mej. Ni ska få se!
 Sen ska en del bli röda och endel gula.
På bilden med narcissen i lerkrukan ser ni lite av min idé gällande gröna stenar. Ska blanda olika färgs stenar där. 

Inte bara gården och trappan utan även virkningen fick sej en knuff och påbörjade nåt helt nytt utan mönster. Har ju dock en bild i huvudet, som jag hoppas att de ska lika, när det blir klart. Får se då.

Sånt bjöd helgen på. Men säger bara att det var ett stort bakslag att vakna denna tisdagsmorgon till SNÖ. Jag blev med ens tröttare än tröttast av bara tanken att bearbeta en snöbelagd mark igen. Börjar få nog nu av snön. Vi är i april ja, men nu räcker det. Vill inte ha skidföre någå mera nu.

Saknar solen. Värmen. Ljumma kvällar och varma nätter. Saknar grönskan i träden och på marken. Blomsterprakten och doften av hägg, syrén och maskrosor och nyklippt gräs. Ljuden av skönsjungande fåglar och kvitter i tidig arla stund. Saknar att få gå barfota och lättklädd utan att frysa. Att se folk som bränts av solen och fräkniga näsor. Vill åter se flugor, fjärilar och trollsländor. Morgondagg. Havets kluckande mot en strand och doften av sältan.

Det är mina tankar ikväll. En stor saknad av förra sommaren och större förväntan på sommaren som skall snart knacka på dörren.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar