onsdag 22 april 2015

Egen "yoghurt"

Ibland får jag såndär extra hälsosamma stunder. Då jag vill försöka vara hälsan själv. Då satsar jag nog ganska fullt ut på frukter, grönsaker och bär och dylikt.
Nu senaste är då jag fastnade för raw yoghurt, eller jag väljer att kalla den det.

Alltså man fixar yoghurten själv. Utan tillsatt socker (om man inte råkar lägga till nåt) och utan tillsatsämnen och andra konstigheter.
Den här min variant finns ju säkert i många hundratals former men gillade denna som jag nu ska tipsa om.


Det enda du behöver ha hemma är en avacado, hallon och en skvätt mjölk. Och ifall du vill ha nåt sött i kan man ju tillsätta vaniljsocker, vanligt socker eller möjligen honung.



Du lägger allt i en skål och tar fram en stavmixer eller matberedare och smoschar allt till en jämn smet.
Och lägg i kylskåpet en stund om du vill äta den kall. Men det går bra att äta den direkt när den är färdig rörd. Dess konsistens är inte lika rinnig som butikens. Kanske påminner den liiiiite om turkisk yoghurt till konsistensen. Men kolla inte så noga på det, utan smaka istället.

I min dos hade jag :
1 avacado
1,5 dl hallon
en liten skvätt mjölk för att få den lite slätare
Och liite vaniljsocker

Gott blir det om man har tillräckligt med bär i. Dessutom mättar det bra. Och det bästa, den är ju så hälsosam.
Behövs ju inte alls många ingredienser heller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar