söndag 21 juni 2015

Mitt i sommaren, då dag och natt är lika ljusa

Det är ganska ofattbart att "halva sommaren" nu passerat. Eller egentligen är det ju mera än hälften kvar men när midsommar farit oss förbi så känns det som vi bara knattrar på mot hösten. Delvis kanske för att nätterna blir mörkare men även det faktum att nästa "storhelg" man inväntar är  villaavslutning. Alltså vi "väntar" på hösten.  Fast i och för sej så har jag hela sommaren framför mej, eftersom jag ännu inte nån semester haft.
 Dessutom har jag lagt in en extra beställning på sol och värme till min semester, så att jag och barnen kan fara och simma och att vi kan roa oss ute så mycket som möjligt.

midsommaraftons länk.
Nu har 3 dagar av ledigt passerat, midsommarhelgen. Midsommaren lovar oss människor på Österbotniska slätten att natten är ljus och att vi kan lika bra vara vakna, för vi får mera timmar på dygnet. Det brukar vara en fest för nästan alla. Barnen njuter av att få vara vakna. Ungdomarna och unga vuxna brukar dra kosan mot stränder och bombadera villor och stugor för att ta sprit, prata av sej och kanske en och annan får sin oskuld tagen då. Vuxna och äldre brukar njuta av dagarna tre med god mat och se det som familjens tid att mötas. Sen finns det gruppen av folk som hatar storhelgen, de som på sätt eller annat blir nyttjade fel. Våldtäkter, spritslag, drogmissbruk och övergrepp på andra vis. En storhelg med lediga dagar har två sidor.

Själv har jag haft en familjenära helg. Mat i massor. Spelat kubb med familjen.  Gått och övat med hula-hula ring ( rockring i svensk mun) och lapat lite sol då chansen gavs. Har även hunnit med lite träning, som en löprunda och några promenader OCH det har varit så välbehövligt.

Ska ge er några bilder från midsommaren 2015, från min synvinkel.




midsommarbuketten.

midsommarnatts himmel.
ett färggrannt avslut till midsommaren.

Nu ska jag börja fixa saker och ting för kommande veckan, sista veckan i jun
kubb som avslutades då ösregnet piskade ner. Regn och sol.
i. Jobbet kallar och det är bara att göra sin plikt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar