torsdag 18 juni 2015

Nu är det jordgubbar på tallriken

Jag bara älskar sommarens frukter, bär och grödor! Inte bara det faktum att man får egenodlade gurkor, tomater, sallad utan även äppel,päron och vindruvor för att inte tala om körsbär, vinbär och jordgubbar eller hallon. Ni ser jag är i mitt rosa moln av färskt och nyttigt. ( nästan iallafall, nog kan en pizza slinka ner lika smidigt.)
Blir helt salig bara jag låter min tanke löpa linan ut. Sommarfrukter och bär. Sådan lycka att kunna odla allt detta på egen mark och få dem obesprutade och utan gifter och kemikalier.

Denna midsommarvecka smakade jag på årets första jordgubbar. Köpta dock. Men goda, så förbannat goda. Jordgubbar är så absolut en av mina sommarbär. Precis som hallon. De röda bären är inte bara goda utan underbara i sin färg. Tänker alltid att jag borde använda mej av deras färger mer, för det får mej alltid på sommarhumör. Väntar på iver när vi får våra österbotniska jordgubbar, för då är man i mathimmelen.

Precis som då min barndomsväninna gav mej denna portion i efterrätt. Mina tankar bara nuddade rosa moln och underbara sommartider, fast vi satt inomhus för att inte bli förkylda ute i blåsten. Jordgubbar, banan och grädde. Snacka om ett sommarplock!

Nu är midsommaren framför och det ser ut att bli regn, men låt inte vädret påverka negativt. Tänk istället mysiga filtar och soffhäng med bästa sällskapet. Tänk myspys banor, som då hösten brukar komma. En bra bok, eller ta fram sketckblocket och skissa fram dina vänner, låt bordsspelen regera och njuta av bara dina vänners sällskap. Vem har sagt att man måste vara ute och frysa. Eller på en villa. Man kan fast sitta i garaget och mysa till det.

"Havin ein treevli messåmar" säger dem här omkring. Och detsamma önskar jag er. En skön midsommar med mycket smaker av sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar