torsdag 17 september 2015

Att balansera

Att få livet att gå ihop, det är inte det lättaste. Jag har många år suckat över hur mycket man ska hinna göra under sina få kvällstimmar efter arbetsdagen.

Det är jobb för vuxna och skola för de yngre. Det är en hobbyer som går samtidigt som andra roliga aktiviteter. Man försöker hinna laga bra mat, helst nåt som går att värma dagen efter. Där emellan skall man hinna tvätta kläder, som bara tornar upp i största smutshögar. Man måst ju komma ihåg att hänga upp den färdigt tvättade tvätten åxå. För att inte tala om huset, som har fullt med brödsmulor på golvet i köket och man ser dammråttorna dansa salsa i vardagsrummet. Sedan vill man ju träffa sina vänner när man får ihop nån stund. Och ja! Blommorna måste sättas om, då de legat i samma jordkruka närmare 2 år. Gardinerna skall bytas, strykas och piffas upp. Däremellan ska man hinna se lite på tv om det är nån specifik serie som man vill följa, kanske läsa nån bok, möjligen handarbeta eller pyssla i trädgården eller pynja på i garaget. Och man får ju absolut inte pruta på nattsömnen.

Det är en ekvation som inte riktigt håller ihop. Som om det inte skulle räcka just med vardagsrumban så kommer det alltid något annat med i bilden. Jag förstår inte hur nutidens människa hinner med allt, för det gör inte jag. Jag har ett super exempel. Folk hinner ställa till stora fester och njuta av livet fram till småtimmarna. Och jag försöker febrillt få ihop barnens födelsedagskalas, som typ är 2h av en dag/kväll. Och får ändå inte något att passa.



 Det är endera galet mycket den veckan man tänkt eller så är man så slutkörd att man sitter och huttrar under filten av att immunförsvaret sviker. För att sedan inse att shit åxå, den helgen är det kalas på annat håll eller wups, där har jag redan inplanerat nåt helt annat för länge sen.
Är det bara jag som har svårt att få denna balansgång med livet?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar