söndag 27 september 2015

Ett litet boktips

Är en fullständig periodare då det gäller böcker. Har kanske nämnt det tidigare?
 Just nu har jag flera böcker på hemmaplan, som jag läser samtidigt. Mest skönlitteratur, eftersom det lockar mest. Förutom skönlitteratur och totalt fiktiva böcker så läser jag sånt som handlar om träning och handarbete.

Onda boken
Träningsböcker behöver jag för att locka fram min egen motivation. Och just nu borde jag egentligen ta fram en sådan (istället för allt fiktivt)! För har verkligen känt mej mer lockad av chipspåsen och den mjuka soffan med bok eller handarbete, än en löprunda i omnejden. Fast det är ju nu jag borde börja köra mina "långlopp", då jag vet att jag klarar av dem. Men ja, ibland blir det inte riktigt som man föreställer sej.

Var till biblioteket här in i veckan och skulle låna en skild bok, Onda boken av Kaj Korkea-aho. Det är och har varit ett omtalat objekt senaste tiden. Och det är definitivt något som är värt att läsas! Det är åxå mitt lästips åt er. 
Kan berätta att jag sträckläste den. Mattider glömdes och tvätten lämnade i maskin, disken flyttade inte plats och dammråttorna dansade på golvet. Jag blev helt biten av storyn!

Handarbetsböcker läser jag för att få inspiration och variation.
Oftast får jag grymma starter tills jag inser att jag tagit mej på för djupt vatten. Har aldrig kunnat läsa mönster, men jag ser ju hur det ska se ut och jag prövar tills jag kommer till ett liknande resultat. Bäst lär jag ju mej om jag ser hur någon gör.

Så nu har jag kvällarna räddade någon vecka framåt. Är det inte löpkurs ( som är helt super, Raska Fötter via Korsholms MI!) så är jag i böckernas värld eller virkar/stickar...Ja, om jag då inte agerar skjuts för barnens intressen och kompishäng.

Vad gör ni om kvällarna?

2 kommentarer:

  1. Bra tips! Måste absolut läsa Kajs nya bok! Älskar böcker som man måste sträckläsa.

    SvaraRadera
  2. Jepp, de ska du göra! Nästan så att jag avundas dej lite, som har hela boken framför dej :)

    SvaraRadera