tisdag 29 september 2015

Solrosen som väckte mina tankar



Har du nångång fått såndär känsla att en målning, en skiss eller en grafitti kommer å framträder mitt framför näsan på dej? Alltså jag menar..att ett visst objekt för tankarna omedelbart till en viss person, en plats eller känsla.
Jag fick en sån känsla för inte så länge sedan. Förde hem en väninna i skymningen och plötsligt lyser mina billampor på det här (bilden)!
Stannade. Wow-ade. Fick min moment. Jag ursäktade, steg ut ur bilen och tog fram telefonkameran och knäppte bilder. Tror inte hon förstod min känsla för solrosen. Jag kan ha fel. Jag menar, hur många hoppar ut ur en bil för att ta foto på en "vissen" solros?


Ser ni det jag ser och såg?
Med omedelbar stund tänkte jag på en målning, en sargad själ och en sorg. På Vincent van Gogh.
Han har fångat mitt intresse många gånger. Så fick min moment. En solros som förde mej direkt till denna målning. Samma målning har jag haft i en betydligt billigare kopia på väggen i min första egna hyreslägenhet. Älskade att titta den. Den är både glad och sorgsen. Som livet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar