tisdag 25 mars 2014

SNAKKs lista om stil eller ostil

Fick ett mejl, liksom så många andra bloggare, från Storbloggerskan Linn och Nadia som funderar över mode och stil på en själv och i hemmet. Tycker verkligen om SNAKKets tema. Det är något jag själv kan undra över hur länge som helst, gärna i gott sällskap.
Det är något med mode, både då det det gäller hem och inredning, så även med modet på kroppen. Där brukar man oftast stanna på en stil, eller åtminstone så det finns en röd tråd i allting. Men ja, sen finns det ju fall som en själv som inte har nån stil på nåt.
So lets start :)

Min stil i 3 ord:
Bekväm. Basics. Varmt.
Har egentligen ingen stil alls, tyvärr. Jeans är ett plagg jag använder till egentligen allt och sedan nån tunika/tröja/stickat gärna med en kofta på.
Men önskar att jag hade en enhetlig stil. Vill ha både rockabilly och stilren chick. Emellanåt vill jag ha flickigt värre. Däremellan sportigt och inget annat.
Vad är det för stil, när jag inte ens har valt en kategori?!

Det här plagget skulle aldrig komma nära min kropp:
Något oranget klädplagg kommer inte nära min kropp. Ogillar rosetter och paljetter, de lämnar jag bort mer än gärna. Inget för U-ringat. Inte för kort-kort i kjolväg inte heller napa-paita.

Just nu har jag på mej:
Jeans, från Stadium ett i "lökäpöksy"-stil, stickade sockor, en mörkblå t-paita med krage ( det är en inte-piké men i den stilen).

Det här är en bild på mej när jag kände mej bekväm:
Orkade inte leta i mina alla fotoalbum. Men denna får duga, från förra sommaren då jag klädde mej i klänning. Kände mej SÅ JÄVLA snygg i lite 50-talsaktig klänning med ett bredare bälte vid midjan.



Det här är en bild på mej för länge sedan:
Året var 2002 och jag levde mitt liv i en bubbla av roliga händelser. Hade inga I-phones på den tiden, bilden tagen med vanlig kamera. Minns tiden då kameran följde med överallt. Man visste aldrig om fotot var lyckat eller inte förrän man varit och framkallat det!Ser att det är sommar på min "bränna". Tsss!
Jessica  och jag 2002.
 Kan säga att jag verkligen saknar henne. Eller oss båda, som vi var då. Lite tokgalna båda två.



Jag känner mej allra snyggast i:
Då jag har kjol på sommaren och nån snygg topp till. Klänning och kavaj i ostrikt tappning.
Eller går åxå bra i nyinköpta löparkläder.
Gärna i bekväma skor, men eftersom jag är kort är det ju alltid till min fördel att ha klack.
Eller...oftast känner jag mej snygg om underkläderna är nåt extra. 

Mitt favoritplagg just nu:
Stickade oversized tröjor. Har en gul ursnygg, som är verkligen en STOR favorit.
Har nåt extra för jeansjackor åxå.


Min stil hemma med 3 ord:
Råddigt. Blandat och Katastrofalt.

Har inte fått ihop en stil i det hem vi bor i ännu heller trots 7 år här.
Men gillar tex ljusa väggar och sedan piffas omgivningen upp med nån accent färg.
Gillar tokgalet mycket Amalias saker , kunde plocka med mej typ lite av varje i deras butik.
Gillar att blanda nytt och gammalt. Det gamla ger bra vibbar, ger tinget en background. Nytt är ju alltid nytt.

Jag skulle aldrig inreda med:
Toffsar på kuddar och gardiner. Det skriker uppror i mej då jag ser det.
Gillar inte minimalistiskt i mitt hem, blir för kalt i min smak. Men kan tycka att det är ursnyggt hos nån annan.

Pryl jag suktar efter:
Många saker jag suktar efter och några saker jag verkligen skulle behöva. Kökslampa är ju nu verkligen något vi skulle behöva. Är ju utan för 3:e veckan i rad och får tacka gudarna att det ändras snart till sommartid, så behöver jag inte fundera på den förrän i höst.
Soffor är dock något jag velat ha en längre tid. Men har inget understöd för byte av dem, då våra nuvarande är verkligen sköna att kasta sej i efter jobbig arbetsdag. Har önskat och föreställt mej en kökssoffa i år och dar, men inte hittat den rätta ännu. När jag ser DEN med stort D så då, då är den min.

Mitt bästa stylingtips:
Nya färgsprakande blommor i huset. Tulpaner, rosor, gerbera eller vad som helst! Allt piggar upp. På köksbordet. Vardagsrummets bord. Vid bokhyllan. Ja anywhere. Funkar allastans!
Och kuddar och filtar! De är så super att styla med och byta ut då man tröttnar.
Eller att ha framme frukt vid bordet. Färgklick även det.

Min favorit plats hemma:
Det definitivt terrassen på sommaren. Utomhus.
Inomhus...måste väl säga sofforna då. Fast dem vill jag åxå byta ut.
Alltid inkurad i en filt.

Mitt problemhörn hemma:
Alla jäkla hörn egentligen. Köket, ett kaos utan dess like. Hallen, där ungarna å karln förvarar allt synligt för alla. Vardaxrummet, ser sällan dammfritt och beboeligt ut. Bordsspel framme, lego i fötterna på soffan och på bordet. Sovrummen och barnrummen för att inte tala om badrummet och grovköket. Ingen struktur alls.

Så i ett nötskal: Katastrof och i verkligt behov att hitta en inre frid inom hemmet och egen klädstil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar