torsdag 7 maj 2015

Den där speciella saften som gör min sommar

Som jag längtar efter att få ett glas saft. Rabarbersaft.
Homemade.

Det är några år sedan jag senast gjorde rabarbersaft. Frågade efter rabarber av min mommo och mina vänner med rabarber hemma hos sej. -Kan jag få?

Problemet med att göra den saften, för mej personligen, har varit att få tag i rabarber. Hade ingen egen rabarber odling, men sedan en augusti för två år bakåt i tiden sa en väninna att hon har massor och vet inte vad hon ska ta sej till. Så mycket hade hon. Fina vännen tog en spade och delade på sin enorma odling och jag fick 2 olika knölar, en rot och en som hade lite tillväxt. Vi satte ner dem på två olika vis, efter att vi googlat oss kloka.
Redan året därpå, alltså ifjol växte rabarbern hemma hos mej. OCH i år får jag tror jag äntligen egna ordentligt växta rabarberstjälkar!

Behöver inte gå och knacka dörr och be snällt av folk efter rabarber för nu har jag eget underbart rabarber i min trädgård!



Och dessutom är de rätt roliga att se på medan de växer. Mina 2 planteringar av rabarber.

Och nu tänker jag; rabarbersaft och -paj. MUMS!
I can´t wait.


2 kommentarer:

  1. Låter gott! Lagar du saft med bara rabarber, eller blandar du i nå annat å?:) //milla

    SvaraRadera
  2. Ja lagar med citronsaft eller med jordgubbar. Då blir de riktigt gott :) Du kan kolla Leila Lindholms recept på rabarbersaft, ett av de godaste som finns.

    SvaraRadera