måndag 10 februari 2014

Tabata träning

Har för första gången prövat tabata-träning!
Jag ska vara ärlig. Visste inte riktigt vad det egentligen var innan jag googlat fram det. Hade hört om en app som kort och gott heter tabata. Kollade google och tänkte det kan jag testa hemma.

Jag laddade ner appen, helt gratis, och googlade fram ett pass med passlig intensitet och klockade på appen. Hur roligt som helst och tabata-appen skrällde högt då övningen skulle bytas ut till hög-eller lågintensitet. Verkligen passligt att telefonen meddelar en om att nu är det övningsbyte. Första passet gick på 12minuter och mitt andra pass lät jag landa på 20minuter. Behöver ju definitivt börja ta upp träningen igen efter att jag har varit i viloläge snart 2veckor!

Dessutom är jag nu så inne i min glädjebubbla att få komma tillbaka till träningen, att jag har anmält mej till ett informationstillfälle, en kväll, då man diskuterar om kost och träning. Hur bra är inte det!?
En från Lady Line i Vasa kommer och berättar om vad och hur man bör äta och hurdanna portioner, behövs vitamintillskott verkligen och annat i matväg. Sedan går hon inpå träningen; hur man tränar rätt, berättar om vilodagar och djuptöjning. Man skall i förväg fundera över frågor som man vill få svar på och man kommer att kunna få just den information man själv vill ha och lite till.
 Kan bara säga att det är så roligt att ha ett sånt tillfälle att få svar på flertalet träningsrelaterade frågor.

Så här är jag nu. Jag har planerat in att göra minst 2 pass i veckan, helst flera om möjligheten ges. Med två pass, så borde en ha med löpning att göra och en med armstyrkan eller rygg och core.

Körde igår tabata med rygg och core-program. Har verkligen känts av idag kan jag berätta. Så det funkar med bara 20minuters program.




 Och här en bonusbild på en plankande mor, då dottern såg sin chans och tog  telefonkameran i bruk. Märk väl den fina skärpan. Undrar vad var fokus i bilden, hyllan eller modern?








3 kommentarer:

  1. VAar kommer infotillfället att vara? Är det för allmänheten? Låter som nåt som skulle sitta fint just nu och skulle ge en hälsopush framåt. :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det är i Smedsby krokarna. Kollade upp saken, då jag inte var helt säker, och eventet är inte för allmänheten. Det är en grupp på ca 20st som kommer att delta i detta.Så tyvärr, ingen lycka denna gång. Men kan ju ta upp i ett inlägg vad vi går genom :)

    SvaraRadera